در مرحله دوم، متاهلینی که ازدواج کردهاند و قدم اول را برداشتهاند باید مورد توجه و حمایت قرار گیرند. در واقع برای به سرانجام رسیدن اهداف، باید برای هرکدام از این قشرها و گروهها، برنامه و راهکار داشته باشیم. ضمن اینکه در موضوع فرزندآوری، ما فقط به کمیت توجه نمیکنیم و کیفیت هم جایگاه ویژهای در این برنامهها باید داشته باشد. زنان باردار و کودکان تا دو سال، گروه هدف ما برای ارتقای شرایط است؛ چرا که بر کسی پوشیده نیست که سنگ بنای آینده این بچهها، در هزار روز اول زندگی رقم میخورد و بخش عظیمی از شخصیت آنها که میتواند درآینده به جامعه کمک کند، در دوسال اول زندگی شکل میگیرد. اما در این میان، نباید از رصد اجرای قوانین جوانی جمعیت در سایرگروهها وقشرهای جامعه غافل شویم. در حال حاضر، ما مشغول گزارشگیری فعالیتهای اجرایی دستگاهها، درسال۱۴۰۳ هستیم و تمام این گزارشات را مورد بازبینی دقیق قرار میدهیم؛ آنچنان که اگر برخی از گزارشات با واقعیت تطابق نداشته باشد، به شکلی جدی با آن برخورد خواهیم کرد. برای مثال، موضوع تاسیس مهدهای کودک در سازمانها و ادارات، یکی از این دسته قوانینی است که به شکل قابل قبولی اجرایی نشده است و در حال حاضر، تنها ۳۲ دستگاه برای نگهداری فرزندان شاغلان مهد کودک دارند. حتی برخی از مهدهای کودک در همین تعداد اندک هم پیش از تصویب چنین قانونی، وجود داشته است. به عبارت دیگر یعنی مهدهایکودک جدیدی تاسیس نشده و قدم مؤثری در این راه برداشته نشده است. به همین دلیل است که به طور کاملا جدی و بدون تعارف و با همکاری دستگاه قضایی، درصدد برخورد با افرادی هستیم که بندهای قانون جوانی جمعیت را اجرا نمیکنند.